quinta-feira, 14 de outubro de 2010

My 20 Favorite Movies: #16. Goodfellas (1990, Scorsese)



Um clássico e, muito provavelmente, o meu filme preferido que se debruça sobre o mundo da máfia. The rise and fall of Henry Hill. Baseado numa história verídica, o filme retrata a vida de Henry Hill. Desde cedo, Henry sempre foi fascinado pelo mundo do crime organizado, e desde miúdo que olhava pela janela do seu quarto e via a vida que os wiseguys do seu bairro levavam. Ele queria ser um deles. Era a sua única aspiração, e foi exactamente isso que se sucedeu.


Não sei se posso dizer que o filme de Martin Scorsese segue uma simples narrativa, um rumo extremamente claro. Creio que é mais que isso. É uma verdadeira perspectiva sobre um mundo mafioso que oferece um panorama detalhado sobre os bons e os maus momentos que compõem esse particular estilo de vida.

Acho que o que torna o filme tão bom é o facto de transparecer o amor que o Martin Scorsese tem por fazer filmes – é evidente em cada uma das cenas que constituem o Goodfellas. É claro que todo o conhecimento que o realizador tem da comunidade em que o filme se insere também contribui para a elevada qualidade do filme, não descurando ainda o excelente trabalho da sua colaboradora frequente, e amiga, Thelma Schoonmaker: A montagem é simplesmente minuciosa, nunca deixando de parte o mais ínfimo pormenor (Simplesmente adoro a cena do Copacabana), impedindo que o filme se torne enfadonho ao longos dos seus 142 minutos de duração.

Ao nível de interpretações? De uma forma geral diria que todas elas se encontram num intervalo cujos limites são “bom” e “excelente”. Desta forma, destaco o brilhante desempenho de Joe Pesci que conseguiu encontrar em Tommy DeVito uma personagem icónica:

Tommy DeVito: “You mean, let me understand this cause, ya know maybe it's me, I'm a little fucked up maybe, but I'm funny how, I mean funny like I'm a clown, I amuse you? I make you laugh, I'm here to fuckin' amuse you? What do you mean funny, funny how? How am I funny?”

Trailer:



-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

A classic and, very likely, my favorite movie that deals with the organized crime world. Based on a true story, Goodfellas portrays the life of Henry Hill. Ever since his younger days, Henry always found the mobster world to be a fascinating one, and as a kid, while he looked outside his window and saw the life that his neighborhood’s wiseguys lead, he always wanted to become one. That was his only aspiration, and consequently, that’s the path of life that he chose.
I don’t know if I can say that Martin Scorsese’s movie follows a straight-forward narrative. I believe it’s more than that. It’s a true retrospective about a mobster world that delivers an extremely detailed perception about the good and bad moments that fulfill that particular lifestyle.

I believe that what makes the movie work so well is the fact that Scorsese’s passion to make films is visible in every single shot, and in every single scene. It’s also evident that the director’s heavy knowledge about the community in which the film is set also contributes to the high quality of the picture. But this isn’t only Martin Scorsese’s merit. His old collaborator and friend, Thelma Schoonmaker, also did a remarkable job while editing the film: it’s an extremely meticulous work that never leaves out the smallest detail, preventing the movie to become a bore during its 142 minutes duration.
 
On the acting department? Well, generally speaking, I’d say that every performance ranges from good to excellent. Following this stem of thought, I highlight Joe Pesci’s memorable performance – He found out in Tommy DeVito an extremely iconic character:

Tommy DeVito: “You mean, let me understand this cause, ya know maybe it's me, I'm a little fucked up maybe, but I'm funny how, I mean funny like I'm a clown, I amuse you? I make you laugh, I'm here to fuckin' amuse you? What do you mean funny, funny how? How am I funny?”


Trailer: Posted above.
 -----------------------------------------------------------------------------------------------------------

segunda-feira, 11 de outubro de 2010

My 20 Favorite Movies: #17. Trzy kolory: Bialy [Three Colors: White] (1994, Kieslowski)


A quarta entrada nesta série é o segundo filme da trilogia das três cores de Krzysztof Kieslowski - Trzy Kolory: Bialy [Três Cores: Branco]. Contudo, e por motivos que se prendem com tempo limitado, não consegui escrever uma pseudo mini crítica. Eheh. Mas partilhem as vossas opiniões que quero ouví-las, erm, lê-las!

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

The forth entry in this series is the second installment of Krzysztof Kieslowski's three colors trilogy - Three Colors: White. However, and due to reasons that are related with lack of time, I wasn't able to write up a mini review of this film. But, please do share your thoughts on this film, because I wanna hear them, erm, read them!

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

quinta-feira, 7 de outubro de 2010

My 20 Favorite Movies: #18. Rear Window (1954, Hitchcock)



Tagline: Through his rear window and the eye of his powerful camera he watched a great city tell on itself, expose its cheating ways...and Murder!

Estamos no ano de 1954, um ano em que Alfred Hitchcock lançou dois filmes: Dial M for Muder e Rear Window (ambos com a participação de Grace Kelly). É deste segundo de que irei falar neste post.
Constantemente referido como uma das obras-primas do mestre do suspense e, actualmente, sendo o filme do realizador mais bem posicionado no Top 250 do IMDb, o Rear Window é uma obra que desvenda o mundo do voyerismo interlaçado com o acto de desvendar crimes.


 James Stewart (Jeff), imobilizado no seu apartamento numa cadeira de rodas – resultado de uma perna partida – passa os seus dias a ver. A janela que dá para o seu bairro é aquilo que Jeff mais utiliza para passar os seus dias. A ver os vizinhos da frente. A conhecer os seus vizinhos através da lente da sua camara fotográfica.
É fácil perceber o porquê deste filme ser considerado com um dos melhores filmes realizados por Alfred Hitchcock: Confinado a uma única localização – o bairro, o realizador consegue injectar uma grande intimidade no filme. Afinal de contas, as personagens que dão vida ao cenário acabam por se tornar nos nossos próprios vizinhos ao longo da duração do filme. Ficamos a conhecer os profundos pormenores que caracterizam cada um deles, os seus hábitos, os seus modos de vida. Contudo, é um certo vizinho que suscita um maior interesse em Jeff. Motivado pela ideia de que o seu vizinho da frente tenha cometido um crime, Jeff empenha-se em desvendá-lo, contando sempre com o apoio da sua namorada Lisa (Grace Kelly) e da sua enfermeira (Thelma Ritter). Com uma realização e montagem incisivas, o grande climax do filme é simplesmente um testemunho à genialidade de Hitchcock, e ao próprio título de mestre de suspense.

Será que iremos ver mais alguma obra deste realizador nesta contagem? Não percam o próximo post, porque nós eu também não! (ahahah).

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1954: A year where Alfred Hitchcock released two motion pictures: Dial M for Murder and Rear Window (both starring Grace Kelly). I will talk about the latter.


 Constantly referred to as one of his greatest pieces of film-making and, as of now, the director’s highest ranked movie in the IMDb Top 250, Rear Window takes a look into the voyeurism world and mixes it with a sophisticated crime story.
James Stewart (Jeff), unable to move – due to a broken leg – spends all of his days in his apartment, just looking. His rear window is what he uses the most to pass time. Watching his neighbors. Getting to know his neighbors through his camera’s lens.

It’s easy to see why Rear Window is revered as one of Hitchcock’s greatest films: The action takes place in one single set – the neighborhood, and Hitchcock injects a big amount of intimacy in his movie. After all, throughout the whole movie, those characters become our own neighbors and we get to know all these little details that make each one of them unique, their habits, and their lifestyles. However, it is this particular neighbor that arouses great interest from Jeff. Driven by the thought that his front neighbor had committed a crime, he sets himself to discover the truth about his suspect, with the aid of his girlfriend Lisa (Grace Kelly) and his nurse (Thelma Ritter). With some incisive direction and editing, the film’s big climax is a testimonial to Hitchcock’s geniality.

 Will we see another Hitchcock picture in this countdown? 

Keep tuned in!  
------------------------------------------------------------------------------------------------------------

terça-feira, 5 de outubro de 2010

My 20 Favorite Movies: #19. Se7en (Fincher, 1995)



O Se7en, aquela que considero ser a obra-prima de David Fincher até à data, é um dos 3 melhores thrillers que já tive a felicidade de ver (relativamente aos outros dois, posso já adiantar que um deles é o M (1931) de Fritz Lang. O outro? Terão que esperar para ver, uma vez que será figurado nesta contagem!).  Caracterizado por uma atmosfera extremamente sombria e perturbadora, o filme de 1995 retrata o envolvimento de dois detectives (Sommerset e Mills, interpretados por Morgan Freeman e por Brad Pitt, respectivamente) na caça a um serial killer. A engrenagem de todos os seus crimes tem como premissa colocar o pecador em confronto com o pecado que comenteu.


É um filme que consigo desfrutar com entusiasmo vezes sem conta, mesmo já sabendo o desenlace da história, devido à sua execução extraordinária: todos os elementos do filme conjugam-se numa harmonia magistral. Por um lado, temos uma realização meticulosa por parte de David Fincher, cuja imensa atenção ao detalhe e ao pormenor permite que a audiência mergulhe com ele no mundo da obsessão, característica essa intrínseca à natureza das próprias personagens. A fotografia com os seus tons escuros sombrios capta maravilhosamente a essência do próprio filme, e a montagem é extremamente coesa fazendo com que o espectador não vá perdendo o interesse à medida que o filme avança de crime para crime. Aliado a estes factores temos ainda uma banda sonora que nos transporta para o mundo vivido pelos dois detectives e um twist que é verdadeiramente surpreendente.

  
William Somerset: Ernest Hemingway once wrote, "The world is a fine place and worth fighting for." I agree with the second part.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------


I consider Se7en to be David Fincher’s masterpiece to date and also one of the very best three thrillers I’ve ever had the pleasure to watch (regarding the other two, I can say that one of them is Fritz Lang’s 1931 movie, M. The other one? Well, you will just have to bear with me because it will be featured on this countdown very soon). Marked by its unsettling and dark atmosphere, this 1995 crime film deals with the involvement of two detectives (Sommerset and Mills, played by Morgan Freeman and Brad Pitt, respectively) in the hunt for a serial killer. His killing method revolves around the idea of facing Sinner with its respective sin.
It’s one of those movies that I can endlessly rewatch with the same enthusiasm I had the first time I saw it, even when I already know how the story will unfold, due to its perfect tight execution: all of the film’s elements come together in a wonderful harmony. First, we have an extremely meticulous direction by David Fincher, whose immense attention to detail allows the audience to delve into this obsessive world. The dark toned cinematography is also exquisite because it perfectly captures the mood of the film, and the editing is so cohesive that grabs the viewer’s attention and doesn’t let go until the film is over. Adding to all this, we still have a score that takes us to the world where the two detectives live and the movie’s twist is really surprising as well.


William Somerset: Ernest Hemingway once wrote, "The world is a fine place and worth fighting for." I agree with the second part.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

sábado, 2 de outubro de 2010

My 20 Favorite Movies: #20. Scary Movie (Wayans, 2000).



Existem filmes que nos apelam à inteligência, à razão. Outros, à emoção. Para mim, o trabalho de Keenen Ivory Wayans insere-se na segunda categoria, claramente. Adoro filmes que sabem que não são sérios e como tal não se levam a sério. Têm o propóstio de entreter, e nada mais. No ano de 2000 estreou o Scary Movie. Rir, Rir, Rir, Rir! É um daqueles filmes que me faz rir do príncipio ao fim e passados dez anos continua a provocar-me o mesmo efeito que provocou da primeira vez que o vi. Mas o que torna este filme tão delicioso? Bem, primeiro poderia referir que adoro as inúmeras piadas random que preenchem o filme (lembro agora uma cena entre o assassino e a protagonista. No meio da luta, o assassino cai, e ao olhar para cima, vê uma Cindy a interpretar uma coreografia de Lord of The Dance em pleno ar. É caso para dizer wtf, mas a verdade é que consegue sempre pôr-me um sorriso na cara!). Também sou da opinião que as paródias são bastante bem executadas, realçando os grandes clichés dos filmes de terror (Buffy Gilmore: “Oh, is this the climax? Well, I hope you don't mind if I fake it!”), e algumas passagens no diálogo têm aquele pequeno tom provocatório que também me fazem rir.

The Killer: What's your favorite scary movie?
Drew Decker
: Kazaam! You know, the one where Shaq plays a genie.
The Killer: That's not a horror movie.
Drew Decker
: Yeah, well, you've never seen Shaq act.

Continuando e no meio da minha adoração por este filme, creio que o elenco é claramente o aspecto mais forte deste filme. Os responsáveis pelo casting encontraram o ouro quando decidiram escolher Anna Faris (Cindy), e Regina Hall como a grande amiga da Cindy, Brenda. A dinâmica entre estas duas actrizes é excelente, mantendo o humor constante durante o filme todo.


A única coisa que lamento em relação ao Scary Movie é o facto de ter criado um género secundário, os chamados Spoof Films. Este género, continuamente explorado por Aaron Seltzer e Jason Friedberg, cujos filmes recaem infinitamente no mesmo tipo de piadas juvenis (AHAHAH. ELE FOI CONTRA UMA PORTA) acabam por manchar a qualidade do primeiro filme da saga Scary Movie. São filmes que não têm um coração.

Deixo-vos aqui a minha cena preferida daquele que é um dos meus filmes preferidos mais antigos – Brenda at the movies.



-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

There are movies that win us over by appealing to our intellect, to our reason. Others, to our emotions. For me, Keenan Ivory Wayans’ work clearly falls into the latter category. I love movies that know they’re not serious ones, and consequently, that don’t take themselves so seriously since their purpose is to entertain. In 2000 Scary Movie came out. Laugh, laugh, laugh, laugh! Scary Movie is one of the movies that can make me laugh throughout its entirety, and ten years after its release, it still provokes the same effect on me as it did when I first saw it. But what makes this movie so scrumptious? Well, to start I could mention all those random jokes that fill the movie (I recall this particular scene between the killer and Cindy: In the middle of their fight, the killer falls down only to look up and see Cindy in the air recreating a Lord of The Dance choreography. It’s one of those moments where “wtf” is the first expression that springs to our minds, but nevertheless, it always puts this big smile on my face). I also think the parodies are well-executed, trashing the usual Horror movies clichés we are often subjected to (Buffy Gilmore: “Oh, is this the climax? Well, I hope you don't mind if I fake it!”), and some of the dialogue has that sharp edge that never fails to make me laugh.

 The Killer: What's your favorite scary movie?
Drew Decker
: Kazaam! You know, the one where Shaq plays a genie.
The Killer: That's not a horror movie.
Drew Decker
: Yeah, well, you've never seen Shaq act.


Moving on and in the midst of my adoration for this movie, I believe the cast is the stronger aspect of this film. The casting directors struck gold when they chose Anna Faris as the film’s leading lady, and Regina Hall as Cindy’s best friend, Brenda. Their dynamic is so interesting, and they play each other off remarkably well.

The only thing I would have to be sorry about this movie is the fact that it created the Spoof Movies sub-genre. This lame sub-genre, constantly exploited by Adam Seltzer and Jason Friedberg, heavily relies on the same juvenile humor (AHAHAH. He ran into a door!) that ends up tarnishing the quality of the first movie of the Scary Movie franchise. These movies lack some soul.
Anyway, I’m going to leave you with my favorite scene from one of my oldest favorite movies: Brenda at the movies (video above)



-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...